Atragerea și recrutarea celor mai potriviți oameni este una dintre provocările și prioritățile managerilor de companii, în contextul în care, lupta pentru candidați este din ce în ce mai aprigă. Oricât de ambițioase ar fi obiectivele ce ți le-ai stabilit, cu greu vei reuși să le transpui în acțiuni concrete și durabile fără persoanele potrivite alături de tine.
Recrutarea constituie procesul de bază într-o organizație, este temelia unei construcții trainice, fără crăpături, care va trebui să reziste seismelor produse de mișcările haotice ale pieței. Scott Hintz, co-fondatorul Tripit,este de părere că „un angajat bun face mai mult decât 1000 de angajați mediocri”, fiind și promotorul următorului îndemn: „lucrați cu echipe mici, dar asigurați-vă că aveți oameni de calitate”.
Abilitatea de a identifica gradul de pregătire al candidaților și de a găsi pentru fiecare locul potrivit în matricea companiei, ne va ajuta să ajungem mai ușor la destinație și să culegem roade bogate. Toți ne dorim roade îmbucurătoare, nu-i așa? Prin urmare, ar fi bine să urmezi câteva sfaturi simple, dar care te vor ajuta să formezi o echipă productivă:
1. Creează un anunț clar și la subiect
Anunțul tău trebuie să fie cât mai exact și să nu lase loc de interpretări. Fă o descriere succintă a firmei tale și a postului disponibil. Expune clar trăsăturile angajatului ideal, cerințele pe care le ai în raport cu activitatea pe care o va efectua, dar și beneficiile pe care le poate obține. În acest mod, oamenii vor înțelege ce cauți, iar șansele ca să atragi candidații potriviți vor crește mai mult decât te-ai fi așteptat.
2. Utilizează mai multe surse de recrutare
Atunci când ne aflăm în căutarea unui angajat, utilizând puține surse de recrutare, riscăm să fim nevoiți să modificăm postul după candidaturile pe care le avem la moment, în loc să menținem neschimbate caracteristicile postului și să insistăm până găsim omul pe care ni-l dorim în echipă.
Este bine să fim mai selectivi și să nu ne grăbim, mai cu seamă dacă dispunem de un volum suficient de pretendenți și avem de unde alege. Plasează pe un site foarte accesat cel puțin un anunț, dar și referințe de la angajații existenți.
3. Testează abilitățile candidaților
Aplicarea testelor în formă scrisă/practică ce vizează atât abilitățile generale ale potențialului angajat, cât și cele specifice postului, este salutabilă. Prin testarea generală, se vor aprecia capacitățile de comunicare și logică matematică, dar și unele trăsături de personalitate. În ceea ce privește testarea specifică, ai libertatea să creezi propriile teste sau probe practice.
O altă metodă de a testa un candidat este să îi soliciți prezentarea unui portofoliu care să includă cele mai bune proiecte pe care le-a realizat.
4. Intervievează candidatul de cel puțin două ori
Pentru fiecare candidat în parte, pregătește câte două interviuri de angajare. Astfel, vei reuși să te familiarizezi cu viitorul angajat și să afli mai multe detalii pentru a lua decizia corectă. Nu ar fi o idee rea ca interviul să fie realizat în prezența unei a doua persoane importante din companie.
5. Învață să asculți și să fii transparent
Nu te grăbi să vii cu o concluzie finală până nu ai ascultat până la capăt ceea ce are de spus candidatul. S-ar putea să omiți ceva important. Asigură-te că îi oferi confortul și libertatea de a se manifesta cât mai natural. Totodată, mizează pe transparență și nu te minți crezând că dacă vei crea firmei o imagine mai spectaculoasă decât este în realitate, o să obții ceva. Dimpotrivă, angajatul va face picioare imediat, iar tu vei fi nevoit să reiei procesul de recrutare.
6. Păstrează mereu o ușă deschisă
Angajatorului sau responsabilului din cadrul departamentului de recrutare, i se recomandă să nu folosească niciodată replica „pentru moment nu avem nici un post disponibil”. În acest sens, ar fi binevenită crearea unei baze de date cu CV-urile potențialilor candidați.
Un proces de recrutare bine organizat și onest determină viitorul firmei, iar cei 4 „O” a unei echipe puternice sunt: oamenii, oamenii, oamenii şi oamenii.
Ceea ce este important este să deţii încredere în oamenii din jurul tău, să crezi că ei sunt, în esenţă, buni în domeniu şi inteligenţi, iar dacă le dai uneltele necesare, vor construi lucruri excepţionale. Nu uneltele sunt cele în care trebuie să ai încredere – uneltele sunt doar unelte. Ele funcţionează sau nu. Oamenii sunt cei în care poţi avea încredere sau nu. (Steve Jobs)