Oamenii de afaceri din întreaga lume sunt de părerea că primul lucru pe care trebuie să-l faci înainte de a iniția o afacere, este să-ți faci un plan corect. De ce? Explicația e simplă: un plan de afaceri corect te poate ajuta să iei decizii mai bune în viitor și să-ți crești crești cifra de afaceri. Dacă te gândești să-ți deschizi o afacere, poți începe de la elaborarea unui plan simplu care, treptat, va evolua spre un plan complex, în funcție de scopurile afacerii tale. Sfatul nostru este să-ți creezi un plan care să se potrivească cu afacerea ta și să ai în vedere care este bugetul tău, ce strategii de marketing vei folosi și cine sunt competitorii.

Poți începe de la:

Cercetare

Cercetează și analizează produsul, piața și experiența ta în afaceri. Fă-ți timp suficient pentru acest lucru. Totodată, gândește-te că este responsabilitatea ta să știi tot ce poți realiza în afacerea ta și citește cât se poate de mult despre domeniul în care te vei lansa ca antreprenor.

Stabilirea obiectivelor

Antreprenorii definesc planul de afaceri ca pe un document care reflecta natura afacerii, strategia de vânzări într-un context financiar, și o descriere a profitului și a pierderilor potențiale. Planul de afaceri este ca o foaie de parcurs care îți oferă anumite direcții care te pot feri de eșecurile de pe traseul business-ului.

Atingerea obiectivelor de marketing te va costa ceva bani, de aceea planul tău trebuie să aibă o secțiune în care să indici ce buget ești dispus să aloci pentru fiecare activitate planificată. Ar fi bine să creezi și bugete separate pentru salarii și cheltuieli extra.

Crearea profilului companiei

Profilul companiei tale include istoricul acesteia, produsele sau serviciile pe care le oferi, piața și publicul vizat, resursele financiare, modul în care știi să soluționezi o problemă și ceea ce crezi că face ca afacerea ta să fie unică. Dacă ai un site, poți pune profilul companiei pe o pagină pentru a atrage vizitatori și potențiali clienți.

Documentare

Ca investitor și antreprenor, vrei să fii sigur că afacerea îți va aduce profit. Documentează-te în toate aspectele, de la cel legal la cel financiar. Ține cont de cheltuieli, fluxuri de numerar, de strategia de localizare și acordurile de licențiere.

Dezvoltarea unei strategii

Un plan corect de afaceri va include întotdeauna un plan de marketing strategic și pe alocuri agresiv. Acest lucru înseamnă, de obicei, atingerea unor obiective de marketing cum ar fi:

  • Introducerea produselor noi
  • Extinderea pe piață
  • Deschidere de sedii sau filiale
  • Cross-sell-ul unui produs cu altul
  • Stabilirea unor colaborări pe termen lung cu clienții
  • Majorarea prețurilor la produse fără a reduce numărul de vânzări
  • Îmbunătățirea procesului de fabricație și a livrării produselor

Și nu în ultimul rând, trebuie să ai în vedere că un plan de afaceri de succes trebuie să fie întotdeauna suficient de flexibil pentru a rezista și a se adapta noilor schimbări. Odată scris, planul de afaceri trebuie îmbunătățit constant, deoarece piața este în continuă schimbare și evoluție. Firma ta poate întâmpina probleme sau, dimpotrivă, poate beneficia de oportunități care ar putea schimba parametrii de afaceri. Odată ce ai inițiat o afacere, trebuie continui să analizezi piața și să te gândești mereu cum ai putea acționa ca afacerea ta să evolueze.