Manipularea. Un fenomen pe care nu prea îl observăm sau nu îl simțim în cotidian. Fără să-și dea seama, unii părinți reușesc extraordinar să-și manipuleze copiii și primesc același lucru din partea celor mici, astfel încât sunt impuși să ia deciziile de care copiii au nevoie. Manipularea…acel rău necesar care ne face să luăm decizii nechibzuite, inclusiv în viața socială. Te-ai gândit vreodată că acest rău vine din manipularea în masă prin intermediul televiziunii? Marketing, publicitate, vânzări, mulți bani în joc și multe gunoaie pentru creierul nostru.

Cum suntem manipulați prin publicitate?  

Toată acțiunea are loc în subconștientul nostru. Adesea, prin publicitate ne sunt influențate emoțiile, sentimentele, deciziile. Acesta este scopul marketerilor: de a ne face să credem în ceea ce se vinde și să cumpărăm ce se promovează. De exemplu: o reclamă în care un biet student este epuizat la sfârșit de an, are examene și nu se poate concentra pe materie, iar singura modalitate de a face față stresului sunt niște pastile speciale care ar calma sistemul nervos. Sau un copil care nu se poate bucura de gustul dulciurilor sau al fructelor, pentru că este alergic – în cazul lui soluția este cumpărarea unui medicament minunat, care i-ar rezolva problema, „fără prescripție medicală”! Ne dăm seama cât de departe a ajuns business-ul farmaceutic și cum suntem manipulați prin reclame.

Ce se întâmplă la nivel inconștient când urmărim asemenea reclame? Fără să vrem, ne regăsim în eroii din publicitate, mai ales când identificăm similitudini între ceea ce trăim și ceea ce se promovează. Ne asociem cu personajele din marele ecrane și reținem ușor denumirea produsului.

De exemplu, publicitatea de Coca-Cola: asociem clinchetele de clopoței și atmosfera de sărbătoare cu această băutură. Emoțiile, bucuria și acele camioane cu lumini, ne face să cumpărăm produsul și să îl punem pe masa de sărbătoare. Sau, o zi toridă de vară, un suc răcoritor…ți-l cumperi, îl consumi și ești bine! 

Marketerii se bazează mult și pe repetitivitatea denumirii produsului. Prin repetitivitate, îl memorizezi mai ușor, iar oamenii de afaceri sunt siguri că ți-au transmis corect informația. Ai înregistrat denumirea produsului și, cu siguranță, îl vei cumpăra de pe raftul magazinului. 

Pe lângă televiziune, suntem manipulați și de marele magazine. Mai bine zis – de modul în care își amplasează strategic produsele. De exemplu, produsele bune dar mai ieftine sunt amplasate pe rafturile de jos sau foarte sus, astfel încât ceea ce vezi în prim plan e ceva scump și nu neapărat de calitate. Cei ce se grăbesc sau sunt plictisiți să citească etichetele, achiziționează exact ce văd în prim plan.   Menționăm și iluzia promoțiilor: „au mai rămas doar 3 produse în stoc!” Intri în spiritul competiției și faci achiziții la impuls. 

Manipularea prin intermediul televizorului devine tot mai eficientă. E din ce în ce mai puternică și asta numai din cauza că suntem slabi, iraționali, de multe ori inconștienți și depășiți de farmecul din spatele ecranelor.